Pandemia a luat intreg mapamondul prin surprindere si inca se cauta explicatii si solutii pentru a depasi mai rapid aceasta criza medicala care paralizeaza totodata si economia mondiala. Printre industriile cele mai afectate de pandemie se numara şi aviaţia, de altfel un domeniu cu un rol vital in economia unei tari.
Exista tot soiul de scenarii cu privire la transmiterea COVID-19 in timpul zborului cu avionul, iar tendinta este de a evita deplasarea pe cale aeriana pornindu-se preponderent de la ideea ca esti intr-un spatiu inchis alaturi de zeci de alti oameni, care ar putea fi purtatori de virus. Dar care este de fapt realitatea? Care sunt riscurile la care te expui atunci cand zbori cu avionul in contextul pandemiei? Care sunt de fapt sansele de a te infecta cu coronavirus la bordul unui avion?Cercetatorii si statisticienii din mai multe tari si domenii cauta raspunsul la aceste intrebari, iar studiile de pana acum indica faptul ca rata de transmisie la bord este de fapt una foarte mica.
Sanse reduse de a te infecta cu COVID-19 in timpul unui zbor
Aproape in unanimitate, oamenii de stiinta au cazut de acord ca probabilitatea sa iei coronavirus atunci cand te afli la bordul unui avioneste una destul de redusa. Printre principalele explicatii este faptul ca aerul din cabine este reinnoit la fiecare 2-3 minute, iar sistemele de reciclare a aerului la bordul aeronavelor Air France sunt de fel echipate cu „filtre de aer cu eficienta ridicata” sau filtre HEPA, identice cu cele utilizate in salile de operatie din spitale. Acestea retin pana la 99,99% dintre particule, asigurand astfel ca aerul din cabina respecta standardele de calitate.
Asigurarea ca zborurile sunt, in general, sigure din punct de vedere epidemiologic, vine din mai multe surse
De exemplu, in cadrul unui studiu publicat in urma cu doar o saptamana in jurnalul american Jama Network Open, o publicatie a Asociatiei Americane de Medicina, s-a constatat ca 14 dintre cei 102 pasageri aflati la bordul unei aeronave care calatoreau spre Germania erau purtatori de coronavirus in timpul zborului si au imbolnavit doar alti doi pasageri in decursul a mai bine de patru ore de
Cele mai citite articole
zbor. Uimirea a fost cu atat mai mare, cu cat aceasta cursa a avut loc in luna martie, inainte ca purtarea maştilor sa devina o rutina. Totodata, mai multe studii efectuate cu privire la zborurile de repatriere din Wuhan, au aratat ca nu a avut loc nicio contaminare la bord in contextul in care pasagerii purtau maşti.
Un alt studiu, de data aceasta al unui profesor de statistica de la MIT arata o rata de transmisie de doar 1 la 4.300 in timpul unui zbor scurt, iar daca este pastrat un scaun liber intre pasageri, riscul de infectare scade la 1 din 7.700. In vederea interpretarii datelor pentru acest studiu, s-a pornit de la premisa ca atat pasagerii, cat si membrii echipajului poarta masti, zborurile sunt de scurta durata, iar aeronavele de tip Airbus 320 sau Boeing 737, configurate cu trei locuri pe ambele parti ale culoarului.
Arnold Barnett, initiatorul acestui studiu, a declarat pentru CNN ca „sunt trei aspecte care ar trebui sa mearga prost pentru a te contamina cu COVID-19 pe parcursul unui zbor. In primul rand, trebuie sa existe o persoana infectata la bord, iar aceasta sa fie si contagioasa. Daca exista un astfel de caz, cel mai probabil persoana respectiva poarta masca, pentru ca nu se permite sa calatoresti altfel, dar masca trebuie cumva sa esueze in a preveni transmiterea, iar acea persoana trebuie sa fie si suficient de aproape de tine pentru ca tu sa fii contaminat”.
Protocoale de zbor ajustate si procese ample de curatare si dezinfectare a avioanelor pentru calatorii mai sigure
Totodata, companiile aeriene si-au ajustat protocoalele de zbor, astfel incat atat pasagerii, cat si echipajul sa fie cat mai in siguranta. Toata lumea poarta masca, in unele cazuri chiar si manusi, tuturor celor care se imbarca li se masoara temperatura, au fost configurate procese de imbarcare adaptate, in grupuri mai mici, iar in unele destinatii se efectueaza teste rapide sau sunt solicitate teste COVID de tip PCR, care sa ateste faptul ca pasagerii si personalul sunt sanatosi.
Ori de cate ori este posibil, companiile aeriene cauta sa mentina un grad de ocupare al aeronavelor mai scazut decat in mod normal, astfel incat sa se respecte distanta recomandata de 1,5 metri intre pasageri, iar in cele mai multe cazuri serviciile de catering la bord au fost simplificate pentru a minimiza interactiunea si contactul direct dintre echipaj si pasageri.
Nu in ultimul rand, aeronavele sunt supuse unor procese mult mai ample de curatare si dezinfectare cu ajutorul agentilor de curatare care s-au dovedit a fi eficienti in lupta impotriva coronavirusului.