Primul lucru pe care trebuie ca să îl clarifice când vede un client pentru prima dată este dacă este pentru prima dată când cooperează cu un psiholog București online.
Dacă clientul este nou, atunci sarcina psihologului online este ca să-i reducă anxietatea încă de la prima ședință, deoarece este ca un fel de rudă necunoscută pentru client, cu care nu este clar cum să se poarte.
Uneori, clienții care vin la un psiholog pentru prima dată stau înfricoșați și așteaptă să vorbească doar specialistul. În realitate, psihologul are misiunea ca să-i explice acestuia că nu el va vorbi cel mai mult, ci însuși clientul. Una până la trei prime întâlniri, sarcina terapeutului este ascultarea maximă și minimul de monologuri. Nu ar trebui să vorbească mai mult de 30%, client ar trebuie să facă asta în proporție de circa 70%.
Clientul trebuie ca să știe că totul este discutat confidențial și că, în orice moment, o persoană poate pune orice întrebare și aceasta va fi discutată calm în cadrul ședinței terapeutice. La sfârșitul primei ședințe și la sfârșitul celor următoare, cu siguranță se vor rezuma și schița unele planuri de acțiune, uneori schematice, alteori detaliate, pentru a doua întâlnire.
În mod specific, întrebările din prima întâlnire sunt doar de ordin clarificator. Ce, cum, unde, de ce, ce clientul a simțit / gândit și lucruri similare concepute pentru a pune situația problematică în contextul potrivit.
Întregul demers se reduce la o înțelegere cât mai cuprinzătoare a situației clientului care l-a adus pe acesta la psiholog. Când terapeutul începe să înțeleagă cum arată imaginea generală, va începe ca să pună întrebări specifice.
Exemple de întrebări care vor avea ca scop dezinhibarea clientului, stabilirea contactului, “spargerea gheții”:
- În ce scop ai cerut ajutorul meu?
- De cât timp se întâmplă această situație-problemă pentru tine?
- Ce soluții ați mai căutat înainte?
- Când s-a produs această situație prima oară?
- Cum te simți despre ea și ce crezi / simți despre asta?
Cele mai citite articole
Se întâmplă adesea ca o persoană cu rolul de client, în loc de a exprima clar ce rezultat vrea să obțină să înceapă să-și spună nenorocirea. Atunci se pun întrebări clarificatoare și se întoarce clientul ușor spre cerere. Mulți oameni au suprimat în ei dorințele, mulți nu sunt obișnuiți să se asculte singuri vorbind (mai ales în online) pentru că îi doare. Deci, uneori este nevoie de o întreagă sesiune preliminară pentru asta.
Când este timpul ca să vezi un psihoterapeut
Primul lucru de înțeles este că lucrul cu un psihoterapeut nu te clasifică drept „anormal” sau nebun. Doar că a sosit momentul să abordezi o problemă dificil de rezolvat de unul singur, să îi dedici timp suficient.
În mod convențional, toate cazurile de natură psihologică pot fi împărțite în: urgente și non-urgente.
- Urgențele includ, de exemplu, atacuri de panică, pierderea unei persoane dragi, anxietatea, relațiile toxice (adică tot ceea ce este rău în prezent), precum și diverse afecțiuni grave, precum ar fi depresia, tulburările alimentare, fobii, dependențe, suicid. gânduri.
- Situațiile non-urgente sunt situații în care nu se întâmplă nimic special, dar trebuie să suporți ceva negativ constant: de exemplu, un loc de muncă neplăcut sau să ai relații defectuoase cu cei dragi.
Îți va aminti un bun specialist de următoarea întâlnire, după prima ședință online?
Cel mai adesea, va fi de acord cu o continuare a demersului început la prima întâlnire și în același timp va discuta despre necesitatea unei următoare ședințe. Dacă nu există o nevoie reală, specialistul nu ar trebui să amintească de întâlniri. Psihoterapeutul nu este un tutore.
El ajută la înțelegerea problemei, împărtășește cunoștințe și abilități. Nimic mai mult. În plus, fiecare adult trebuie să își ia propriile sale decizii, inclusiv să hotărască dacă vine sau nu la următoarea întâlnire. De obicei, după prima consultație cu un psihoterapeut, se simte o anumită ușurarea și poate exista dorința de a opri terapia. Cu toate acestea, dacă la prima întâlnire specialistul a reușit să determine clientul în cauză ca să fie interesat de rezolvarea problemei sale și, în același timp, clientul s-a simțit confortabil, va veni a doua și a treia oară fără niciun fel de reamintire (dacă poate suporta costurile financiare, evident!).
Orice persoană poate fi consiliată de un psiholog înscris pe platforma cu care este conectată aplicația I’m-fine.app, atâta timp cât nu se află în stare de urgență, caz în care este sfătuit ca să sune la serviciul de urgență 112.